Mitt i natten som vanligt

Kommer hem strax efter tre och mamma är VAKEN. OK, vi är nattugglor båda två men hon brukar inte vara vaken. Vi sikuterar Vermouth och Martini och kollar skriskor på OS. Trevligt.

Nu sitter jag dock i min ensamhet och kollar repriserna från typ super g:n vet inte riktigt det bara kom på efter och jag har inte fattat vilken diciplin det gäller.

Anyway, har jobbat  hos Urban ikväll på 30:årsfest. Azin blev sjuk och drog hem tidigt så det var sjukt stressigt och jobbigt emellanåt. Stod i baren helt själv hela kvällen och det var ett jävla tryck kan jag lova.

Kvällens knäckebrödsnöt att knäcka ät dock vad egentligen de färdiga Martiniflaskorna innehåller. En Dry Martini innehåller ju onekligen gin och vermouth och det är inget mer med det. Men vad fan är det i Martiniflaskorna? De som heter martini. Mamma och jag kom fram till att det kanske är en slags vermouth. Vermouth är ett vin med malört (tyska Wermut) och andra kryddor. Mamma visade någon sorts vermouth som hon hade köpt utomlands som tydligen var en vermouth men vafan det är fortfarande drygt att inte veta vad det är i Martiniflaskorna. Någon som vet???

Dry Martini
6 cl gin
Lite vermouth
Servera med oliver och ev rivet citronskal typ en strimla


Kommentarer
Postat av: Olle

En dry martini är torr, alltså med mycket gin och lite vermouth. Det som säljs som martini är ju vermouth utan gin, alltså inte torr, ingen dry martini.



När man serverar en dry martini är det alltså så lite vermouth (av märket martini, gärna deras torraste, om man vill) som möjligt i glaset, helst hälls den av efter att ha skakats med isen.

2010-02-21 @ 12:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0